przejdź do strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej www.bip.gov.pl
 Urząd Miejski ZWOLEŃ www.zwolen.pl  
Urząd
 Dane podstawowe 
 Godziny urzędowania 
 Organizacja urzędu 
 Struktura organizacyjna 
 Komórki organizacyjne 
 Urząd Stanu Cywilnego 
 Samodzielne Stanowiska 
 Załatwianie spraw obywateli 
- Narodziny, małżeństwa, zgony
-- Zgłoszenie urodzenia dziecka
-- Zawarcie związku małżeńskiego
-- Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
-- Wpisanie do księgi stanu cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą.
-- Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego
-- Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
-- Powrót osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
-- Zgłoszenie zgonu
-- Zestawienie opłat pobieranych przez USC
- Dowody osobiste
- Meldunki
- Mienie komunalne
- Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa
- Zagospodarowanie przestrzenne
- Inwestycje
- Ochrona środowiska
- Ewidencja działalności gospodarczej
- Finanse
 Elektroniczna Skrzynka Podawcza 
Organy
 Burmistrz Zwolenia 
 Zastępca Burmistrza 
 Sekretarz 
 Skarbnik 
 Rada Miejska 
 Komisje Rady 
Prawo Lokalne
 Statut 
 Regulamin 
 Budżet 
 Uchwały 
 Podatki i opłaty lokalne 
 Informacje Urzędu 
 Zatrudnienie 
 Strategie Rozwoju Gminy 
 Protokoły 
 Zagospodarowanie przestrzenne 
 Gospodarka komunalna 
Zamówienia Publiczne
 Ogłoszenia Przetargów 
 Informacja o wynikach przetargów 
 Zamówienia do 14000 Euro 
Inne
 Informacje wyborcze 
 Jednostki organizacyjne 
 Oświata 
 Jednostki pomocnicze-Sołectwa 
 Miejski Klub Sportowy "Zwolenianka" 
 Spółki prawa handlowego 
 Oferty inwestycyjne 
 Majątek Gminy 
 Rejestry i ewidencje 
 Udostępnianie informacji publicznej 
 Informacje nieudostępnione 
 Redakcja Biuletynu 
Instrukcja obsługi Rejestr zmian Statystyka odwiedzin
Szukaj w BIP:  
 Urząd > Załatwianie spraw obywateli > Narodziny, małżeństwa, zgony > Zgłoszenie urodzenia dziecka
1.
Zgłoszenie urodzenia dziecka
1. Informacje ogólne, wymagane dokumenty
Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce jego urodzenia. Jeżeli jednak rodzice dziecka nie mieszkają na terenie podległym właściwości urzędu miejsca urodzenia dziecka, zgłoszenia można dokonać w USC miejsca zamieszkania obojga rodziców, lub jednego z nich.
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni. Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani w kolejności:
1. ojciec
2. lekarz lub położna, albo inna osoba obecna przy porodzie
3. matka, jeżeli stan jej zdrowia na to pozwala.
Podstawowym dokumentem uprawniającym kierownika USC do sporządzenia aktu urodzenia jest zaświadczenie lekarskie pod nazwą „Zgłoszenie urodzenia”. Dokument ten dostarcza szpital, w którym nastąpiło urodzenie.
Osoba zgłaszająca urodzenie składa wniosek o wydanie odpisów aktu urodzenia dziecka (druk w zał. Nr 1) oraz przedkłada:
 swój dowód osobisty
 dowody osobiste rodziców dziecka
 odpis skrócony ich aktu małżeństwa, jeżeli małżeństwo zawarto poza Zwoleniem
W przypadku gdy matka dziecka jest stanu wolnego, przedkłada się odpowiednio:
panna - odpis skrócony aktu urodzenia
wdowa - odpis skrócony aktu zgonu męża
rozwiedziona - odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie
W/w odpisy przedkłada się wyłącznie w przypadku, gdy akt sporządzony został w innym urzędzie stanu cywilnego.
Rodzice dziecka nie pozostający w związku małżeńskim, którzy chcą złożyć oświadczenie o uznaniu dziecka, winni zgłosić się w USC osobiście.
Bez procedury sądowej nie może być jednak uznane:
 dziecko rodziców niepełnoletnich
 dziecko matki rozwiedzionej lub pozostającej w separacji, jeżeli od uprawomocnienia się orzeczenia rozwodu lub separacji nie upłynęło co najmniej 300 dni
Wybierając dla dziecka imię (imiona), należy pamiętać, że kierownik USC odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze dla dziecka więcej niż dwóch imion, imienia ośmieszającego, nieprzyzwoitego, w formie zdrobniałej, imienia nie pozwalającego odróżnić płci dziecka.
Imię (imiona) mogą być w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia zmienione na podstawie pisemnego oświadczenia złożonego kierownikowi USC przez rodziców dziecka.
2. Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego
3. Opłaty
 5 zł- znaczek skarbowy za wniosek (podanie) o wydanie odpisów aktu urodzenia dziecka
 trzy pierwsze odpisy skrócone aktu urodzenia wydawane bezpośrednio po jego sporządzeniu wolne są od opłaty skarbowej
 znaczki skarbowe nabywać można w kasie Urzędu Miejskiego w Zwoleniu (pok. 10)
4.Termin załatwienia sprawy
Bezpośrednio po dokonaniu zgłoszenia
5. Podstawa prawna
ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 1986 r. Nr 36, poz.180 z późn.zm.)
ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 1964 r. Nr 9 poz.59 z późn.zm.)
ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej ( Dz.U. z 2000 r. Nr 86 poz. 960 z późn.zm.)

Załączniki: Rozmiar:
28.000 KB

Podmiot udostępniający informację: UM Zwoleń
Osoba, która odpowiada za treść: Włodzimierz Kabus
Osoba, która wprowadziła dane: Mirosław Malinowski
Data wytworzenia informacji: 2004-01-09
Data udostępnienia informacji w BIP: 2004-01-09
Data ostatniej aktualizacji: 2004-01-12 15:21

rejestr zmian publikacji » do góry


Dostępne podkategorie w obrębie tej kategorii:
 Zgłoszenie urodzenia dziecka
 Zawarcie związku małżeńskiego
 Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
 Wpisanie do księgi stanu cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą.
 Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego
 Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
 Powrót osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
 Zgłoszenie zgonu
 Zestawienie opłat pobieranych przez USC
wersja do druku wersja do druku